BACHELOR (DELTID, SAMLINGSBASERT)


Desentralisert sykepleierutdanning

Neste opptak for sykepleie bachelor deltid er ved studiested Alta, Bardufoss, Finnsnes, Storslett og Tromsø. Opptaket gjennomføres høsten 2024 med studiestart januar/februar 2025.

 

Ta et studium i sykepleie, bli en som gjør en forskjell i livets viktigste faser! En sykepleier kan jobbe allsidig innen helsetjenesten i inn- og utland. Som student ved UiT Norges arktiske universitet, får du teori kombinert med realistisk trening, og etter hvert praksis med pasienter. Studiet gir blant annet kompetanse og trygghet til å håndtere akutte og kroniske plager. I studiet legges det vekt på tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS), fordi våre studenter skal lære å samhandle med andre fagfolk til pasienters beste. Det er også mulig å dra på utveksling underveis i studiet.

Varighet

4 år

Omfang

Deltid

Start

Vår 2025

sted

Storslett

Informasjon

Søknadsfrist


Studiepoeng


Søknadskode


Undervisningsspråk

Opptakskrav

Mer info

16. oktober 2024


180


Storslett 186 3063


Norsk


Generell studiekompetanse eller realkompetanse.


Om studiet

  • Beskrivelse av studiet

    Utdanningen skal være praksisnær, profesjonsrettet og kunnskapsbasert og sikre at studenten utvikler kunnskaper, kompetanse og ferdigheter som danner grunnlaget for å utøve sykepleie til mennesker i alle aldre, både enkeltpersoner og grupper. Sykepleierens kompetanse skal sikre likeverdige tjenestetilbud for alle i samfunnet, deriblant ivareta samers status som urfolk med fokus på deres rettigheter til språklige og kulturelt tilpassede tjenester. 


    Utdanningen er organisert fra det grunnleggende, til det mer kompliserte og sammensatte. Gjennomgående tema som etikk, pasientsikkerhet, kommunikasjon, samhandling og ledelse ivaretas i flere emner, både teoretisk og praktisk, gjennom hele utdanningsforløpet.  

  • Oppbygging av studiet

    1. semester vår/ 2. semester høst 

    SYD-1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 sp

    SYD-1130 Hygiene og mikrobiologi, 3 sp

    SYD-1180 Praksisforberedelse 1, 5 sp

    SYD-1120 Grunnleggende sykepleie og sykdomslære til eldre, 12 sp

    HEL-0720 Vitenskapsteori, etikk, kommunikasjon og statsvitenskap, 10 sp

    SYD-1140 Generell farmakologi, 3 sp

    SYD-1190 Praksiske studier grunnleggende sykepleie, 12 sp

    SYD-1191 Prosjektpraksis barn og unge, 3 sp


    3. semester vår/ 4. semester høst 

    SYD-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 1, 9 sp

    SYD-2180 Praksisforberedelse 2 Medisinsk sykepleie, 1 sp

    SYD-2181 Praksisforberedelse 2 Kirurgisk sykepleie, 1 sp

    SYD-2182 Praksisforberedelse 2 Psykisk helsevern, 1 sp

    SYD-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, 12 sp

    SYD-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, 12 sp

    SYD-2192 Praksisstudier sykepleie i psykisk helsevern, 12 sp

    SYD-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleie, 12 sp

    SYD-2120 Legemiddelregning og -håndtering, 2 sp


    5. semester vår/6. semester høst 

    SYD-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 2, 6 sp

    SYD-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 3 sp

    SYD-2610 Sykepleie til pasienter med komplekse og sammensatte lidelser, 8 sp

    SYD-2620 Sykepleiefaglig ledelse, samfunnsvitenskap og teknologi, 6 sp


    7. semester vår/8. semester høst 

    SYD-2630 Bacheloroppgave, 15 sp

    SYD-2680 Praksisforberedelse 3, 3 sp

    SYD-2690 Praktiske studier i sykepleiefag og ledelse, 12 sp

    SYD-2691 Praksisprosjekt fordypningsemne, 4 sp

  • Undervisning og eksamen

    Utdanningens arbeidsomfang tilsvarer 180 studiepoeng over fire år for deltidsutdanningen.


    I den pedagogiske tilretteleggingen vektlegges læring som prosess, ansvar for egen læring og ulike studentaktiviteter. Lærings- og studieaktiviteter foregår individuelt og kollektivt. Gjennom deltakelse i tilrettelagte læresituasjoner ved studiestedet og i praksisfeltet, får studenten mulighet til å tilegne seg et faglig og personlig grunnlag for utøvelse av profesjonell sykepleie.


    Arbeid i studiegrupper: Studentene tilknyttes ulike studiegrupper som samarbeider om gruppeoppgaver i seminarer og ferdighetstrening. Gruppeprosesser skal bidra til at studentene lærer å samarbeide. Det forventes at studentene er aktive og gir rom for hverandres meninger.


    Forberedelse, ferdigheter og refleksjon over praksis (FFR): Ferdighetstrening i utdanningen gir studentene trening i praktiske sykepleieferdigheter og prosedyrer. Studentene veksler på å ha sykepleier- og pasientroller, samt benytter simuleringsmodeller. Arbeidet følger prinsippene for utøvelse av sykepleie. Observasjon, forberedelse, håndlag, analyse, vurdering og refleksjon vektlegges.


    Simulering: I simuleringssituasjoner trener studenten på ulike praksisnære scenarier ved hjelp av rollespill og bruk av simuleringsdukker i simuleringsrom, i samarbeid med studenter fra egen utdanning, og i tverrprofesjonelt sammensatte grupper. Simulering gir mulighet til å erfare og lære håndtering av medisinske tilstander, og arbeide i team med ledelse og kommunikasjon.


    Casebasert undervisning: Casebasert undervisning er en arbeidsform som bidrar til å se sammenhengen mellom teori og praksis. Det benyttes konstruerte caser som utgangspunkt for læring, kunnskapsutvikling og refleksjon.


    Forelesninger, temadager, dialogkonferanser og seminarer: Forelesninger, temadager, dialogkonferanser og seminarer bidrar til å utdype pensumlitteraturen, gi oversikts- og dybdekunnskap og til å oppnå læringsutbytte. Forelesningene skal være kunnskapsbaserte. I seminarene velges læringsmetoder etter hva som egner seg for temaet som belyses. Undervisningsmetodene kan være foredrag, fremlegg, diskusjoner, paneldebatter eller ekskursjoner. Studentene får trening i faglige debatter og utveksling av teoretisk og praktisk kunnskap.


    Skriftlige arbeider: For å lære, må teoretisk kunnskap og praktisk erfaring bearbeides og reflekteres over, skriftlig og muntlig. Studenten skal gjøre seg kjent med fremgangsmåter for fagutvikling og forskning gjennom arbeidskrav, prosjektarbeid og faglig fordypning. Dette stimulerer studentaktivitet, kreativitet og bevisstgjøring, samt gir ferdigheter i skriving av fagtekster.


    E-læring: Norges arktiske universitets digitale læringsplattform benyttes til informasjonsdeling, kommunikasjon med studenter, innleveringer og tilbakemeldinger. Deler av undervisningen kan foregå nettbasert i form av forelesninger, oppgaver eller andre e-læringsressurser.


    Studentene vurderes skriftlig og/eller muntlig i forbindelse med undervisning, arbeidskrav, praksisstudier og eksamener.


    For å få adgang til eksamen, må obligatorisk aktivitet være godkjent. Dette er nærmere presisert i emnebeskrivelsene. Eksamen gjennomføres i henhold til gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler og forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet. Eksamen vurderes enten til bestått/ikke bestått eller med bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.


    Deltidsstudier sykepleie i Midt-Troms, Nord-Troms og Tromsø


    Studiet organiseres i grupper knyttet opp mot studiested Bardufoss, Finnsnes, Nordreisa og Tromsø. Det er opptak hvert 2. år med kull på ca. 70 studenter.


    Den teoretiske delen gjennomføres ved lokalt studiested med ukentlig timeplanfestet undervisning og ulike læringsaktiviteter, digitalt eller fysisk oppmøte. Undervisning gjennomføres også i Tromsø som ukesamlinger.


    Universitetslektorer tilknyttet utdanningen, med daglig virke ved de ulike studiesteder, har ansvar for undervisning, veiledning og oppfølging av studentene.


    Praksisstudier gjennomføres i kommunehelsetjenesten og ved spesialisthelsetjenesten ved Universitetssykehuset Nord-Norge.


     


Søk her
Share by: