5-ÅRIG MASTER

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn

Har du lyst til å bli lærer på 5.-10.trinn? Har du lurt på hvordan favorittlæreren din klarte å skape en følelse av mestring hos deg som elev? Eller hvordan man kan forklare matematikk på en forståelig måte? Hva er det med tenåringers kognitive utvikling som gjør at de blir humørsyke?


På lærerutdanninga for 5.-10 trinn lærer du om unges utvikling og hvordan du kan legge til rette for å utvikle elevenes kompetanse. Du vil lære hvordan du kan fremme læring og mestring hos den enkelte elev. Som lærer for 5.-10 trinn spiller du en viktig rolle i elevenes sosiale og faglige utvikling. På 5.-10. trinn skal du videreføre det gode grunnlaget som er lagt på småtrinnet. Som student hos oss får du solid kompetanse i flere skolefag.



Vi utdanner profesjonelle, trygge lærere orientert mot et moderne samfunn. Du får erfaring med utviklingsarbeid i praksis fra første studieår og kunnskap om nyskapende undervisning som fremmer læring. Vil du være med?

Varighet

5 år

Omfang

Heltid

Start

Høst 2023

sted

Alta

Informasjon

Søknadsfrist


Studiepoeng


Søknadskode


Undervisningsspråk

Opptakskrav

Mer info

15. april


300


186 660


Norsk


Les om opptakskrav

Om studiet

  • Beskrivelse av studiet

    Utdanningen er samlingsbasert, men organisert som et fulltidsstudium. Det må påregnes jevn arbeidsinnsats gjennom hele studieforløpet. Studentaktive arbeidsmåter er sentrale i studiet og vil bli prioritert på samlingene. Dette innebærer undervisningsaktiviteter som forutsetter at du har tilegnet deg teoristoffet på forhånd. Du må derfor forplikte deg til omfattende arbeidsinnsats mellom samlingene, både individuelt og i grupper.


    Læring gjennom praksis i skole er en viktig del i en lærerutdanning. Du vil ha praksis til sammen ca seks uker per år. Praksis kan foregå i Alta, Hammerfest, Sør-Varanger eller Storslett.


    Med en mastergrad fra UiT Norges Arktiske universitet blir du en dyktig faglærer og du får erfaring med utviklingsarbeid i praksis fra første studieår og kunnskap om nyskapende undervisning som fremmer læring. Lærerutdanning 5.-10. trinn er en profesjonsrettet og forskningsbasert lærerutdanning for barne- og ungdomsskolen. Teori og praksis er koblet sammen gjennom hele studieløpet


    Etter endt utdanning har du opparbeidet deg en solid kompetanse for hvordan du på best mulig måte skal lære elevene den viktigste grunnkunnskapen i de fagene du underviser i. Du får solid utdannelse i hvordan du skal opptre som klasseleder, formidler og motivator. Du blir en god lærer!


    Studiet avsluttes med en mastergradsoppgave der du har fordypet deg i ditt masterfag.


    I Alta kan du ta samisk 60 studiepoeng som en del av lærerutdanningen.


    Fagvalg og mastergradsoppgave


    Du kan velge et av følgende masterfag; matematikk eller norsk(fag 1).


    I tillegg til pedagogikk- og elevkunnskap (samt praksis og FoU-oppgave) velger du tre fag i første studieår som du fortsetter med i andre studieår. Du kan velge mellom engelsk, samfunnsfag, naturfag, samisk, matematikk eller norsk(fag 2). Som fag 3 kan du velge mellom naturfag eller samfunnsfag. To av de tre fagene du velger, fortsetter du med i tredje studieår. Norsk eller matematikk fortsetter du med i fjerde og femte studieår som ditt masterfag.


    NB! Alle fagvalg betinger nok studenter for igangsettelse.


    Kvalitet i utdanningen

    UiT kvalitetssikrer utdanninga gjennom kvalitetssystemet for utdanning, der grunnskolelærerutdanninga har et systematisk evalueringsarbeid med programevaluering, emneevaluering og evaluering av praksis. Studentmedvirkning er en viktig del av kvalitetsarbeidet. Studentene har en aktiv rolle i kvalitetsarbeidet gjennom deltakelse i underveisevalueringer og aktiv bruk av tillitsvalgte.



  • Oppbygging av studiet

    1.studieår 

    Obligatorisk

    LER-1060 FoU-tema fellesemne - Læreren som kunnskapsarbeider

    LER-1661 Praksis 1. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn


    Fag 1, velg ett av følgende fag

    LER-1110 Norsk fellesemne

    LER-1210 Matematikk fellesemne


    Fag 2, velg ett av følgende fag

    LER-1160 Engelsk fellesemne- språkkunnskap

    LER-1210 Matematikk fellesemne

    LER-1310 Naturfag: fellesemne

    LER-1710 Samisk innføringskurs, del 1

    LER-1260 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning

    LER-1110 Norsk fellesemne


    Fag 3, velg ett av følgende fag

    LER-1260 Samfunnsfag fellesemne: samfunnsfaglige perspektiver på sosialisering og identitetsdanning

    LER-1310 Naturfag: fellesemne

    LER-1010 Pedagogikk og elevkunnskap 1-7. Fra plan til praksis- didaktisk arbeid


    2.studieår 

    Obligatorisk

    LER-1013 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Å mestre mangfoldet: Tilpasset opplæring og læring

    LER-1062 FoU-tema 5-10 - Grunnleggende ferdigheter

    LER-1662 Praksis 2. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn

    Fag 1, 15 stp

    Fag 2, 15 stp

    Fag 3, 15 stp


    3.studieår 

    Obligatorisk

    LER-2060 FoU-tema 5-10 - Akademiske oversiktsferdigheter/review

    LER-2061 FoU-oppgave fellesemne - Utforsking av egen praksis

    LER-2660 Praksis 3. studieår. Lærerutdanning 5.-10. trinn

    Fag 1, 20 stp

    Fag 2, 20 stp


    4.studieår 

    Obligatorisk

    LER-3660 Praksis 4. studieår. Lærerutdanning 5. - 10. trinn

    LER-3010 Pedagogikk og elevkunnskap fellesemne - Skolen som organisasjon og skolen i samfunnet

    LER-3012 Pedagogikk og elevkunnskap 5-10. Kultur, identitet og danning

    Masteremne, 15 stp

    Masteremne, 15 stp


    5.studieår 

    LER-3510 Metode

    Masteroppgave (45 stp)

  • Undervisning og eksamen

    Utdanningen er samlingsbasert, men er organisert som et fulltidsstudium. Det må påregnes jevn arbeidsinnsats gjennom studieforløpet. Studentaktive arbeidsmåter er sentrale i studiet og vil bli prioritert på samlingene. Dette innebærer undervisningsaktiviteter som forutsetter at du har tilegnet deg teoristoffet på forhånd. Du må derfor forplikte deg til omfattende arbeidsinnsats mellom samlingene, både individuelt og i grupper.


    Arbeidet mellom samlingene kan være deltakelse i grupper, nettdiskusjoner, framlegg i Canvas og i andre sosiale medier, kollegaveiledning (av medstudenter) og forberedelser av studentbidrag på samlingene, og knyttes også til obligatoriske arbeidskrav. Arbeidet vil involvere bruk av digitale verktøy


    Studiet vektlegger ulike undervisningsformer som blant annet, forelesninger, seminarer, øvelser, rollespill, gruppearbeid og veiledning. I tillegg vil det legges vekt på at studentene får erfaring med andre arbeidsformer som også benyttes i grunnskolen, inkludert musikk, drama og andre kreative og estetiske uttrykk.


    Eksamen:

    Eksamensformene vil variere mellom skoleeksamen, hjemmeeksamen, mappevurdering, muntlig eksamen, praktisk eksamen, FoU-oppgave (forskning og utvikling) og mastergradsoppgave.

Søk her
Share by: