Kurs i bærekraftig helårlig reiselivsutvikling i praksis

Ekslusivt kurstilbud for reiselivsaktører i Nord-Troms

 

Mange reiselivsaktører i Nord-Troms ønsker i dag en mer bærekraftig retning for sin bedrift, men mangler praktiske verktøy som kan gjøre omstillingsarbeidet enklere. I en stressende hverdag kjenner mange på en utilstrekkelighet, som gjør det vanskelig å komme ordentlig i gang med arbeidet. Dette kurset vil gi deg og din bedrift en introduksjon og verktøy til å omsette ordene til handling.

HVOR

På Taket Kafe, Sørkjosen

NÅR

31. januar - 1.februar 2024

PÅMELDINGSFRIST

15. januar

PRIS

Ingen deltakeravgift

Informasjon

Påmeldingsfrist: 15. januar 2024


Dato: 31. januar - 1. februar 2024


Klokkeslett: 09:00-15:00 begge dager


Kategori: Reiseliv


Antall plasser: 20 per kurs


Undervisningsspråk: Norsk


Servering: Det blir servert kaffe/te og lunsj under kurset.

Har du spørsmål ta kontakt

Beskrivelse av kurset

  • Målgruppe

    Kurset passer for deg som:

    • Jobber eller har jobbet innen reiselivsnæringen eller andre natur- og kulturbaserte opplevelser
    • Jobber i handelsnæring eller annen servicerelatert virksomhet
    • Ønsker ny kunnskap for bærekraftig drift og utvikling innen din bedrift og reiselivsnæringen
    • Ønsker å knytte nye kontakter og utvikle ditt faglige nettverk
    • Ønsker faglig påfyll før oppstart av nye eller forsømte prosjekter
    • Har en bedriftsidé og har lyst til å starte din egen reiseliv- og opplevelsesbedrift, og vil starte med et bærekraftig utgangspunkt
    • Vil ha en grunnleggende forståelse for bærekraftig utvikling som guide eller vert

    «Innholdet i kurset er universelt, og vil være egnet for både små og større bedrifter» Sissel Hansen, lærer fra Nordland Fagskole.


  • Dette lærer du


    • Innsikt i overordnede føringer for bærekraftig reisemålsutvikling
    • Innsikt i sentrale begreper samt samarbeid mellom offentlige og private aktører på reisemålet
    • Utfordringer og løsninger for bærekraftig reiselivsutvikling med eksempler fra ulike destinasjoner og aktører
    • Tips til å lage kultur for bærekraft i din bedrift
    • Innføring i trender og "buzzwords" i forhold til bærekraftig reiselivsutvikling
    • Forståelse for opplevelsesbasert verdiskaping
    • Innsikt i strategisk segmenteringsverktøy og personasmetodikk
    • Innsikt i bruk av konseptualisering som strategisk verktøy
    • Kjennskap til metodikk for lønnsom helårsdrift

  • Kursleverandør

    Nordland Fagskole avd. Opplevelsesbasert reiseliv ved Sissel Hansen og Mimir: Rådgivere for reiselivet ved Kristin Prøven.


    Sissel Hansen:

    Hansen er lærer på Nordland Fagskole avd. Opplevelsesbasert Reiseliv. Til daglig underviser hun i fagene Reiseliv & Destinasjonskunnskap, samt Opplevelsesdesign. Med hele 25 års erfaring i reiselivsnæringen, har hun en dyp forståelse og engasjement for feltet. De siste 8 årene har Sissel jobbet i Destination Lofoten, hvor hun har vært involvert i bærekraftsarbeid, besøksforvaltning og digital markedsføring. Hun brenner for at reiselivet fortsetter å være ei næring som bidrar til lokalsamfunnsutvikling på en bærekraftig – og gjerne regenerativ måte. Sissel har bachelor i Tourism Management fra University of Brighton, 10 studiepoeng i Bærekraftige lokalsamfunn og besøksforvaltning fra NMBU.


    Nordland fagskole avd. opplevelsesbasert reiseliv:

    Nordland Fagskole tilbyr høyere yrkesrettet reiselivsutdanning for fremtidens bærekraftige og opplevelsesbaserte reiseliv. Fagskolen tilbyr deltids studier i Reiseliv og Opplevelser (60 studiepoeng) og Bærekraftige Matopplevelser (90 studiepoeng). 



    Kristin Prøven:

    Kristin er rådgiver i Mimir AS og kommer fra stilling som prosjektleder i Visit Lillehammer. Hun har de siste 8 årene jobbet mye med bærekraftig reiselivsutvikling og bidro til at Lillehammer-regionen (som første byregion) oppnådde merket som Bærekraftig reisemål. Hun har jobbet med flere prosjekter innen grønn mobilitet og lokalmat og har ca. 30 års operativ erfaring fra reiselivet innen ledelse, drift, produktutvikling og markedsføring. Kristin har master i reiselivsledelse fra UIT.


    Mimir:

    Mimir er ett av Norges største og eldste rådgivermiljøer innen reiseliv og opplevelsesbasert verdiskaping og jobber med reiselivs- og reisemålsutvikling over hele Norge. Mimir bisto Innovasjon Norge i arbeidet med den nasjonale reiselivsstrategien (Sterke inntrykk med små avtrykk).


  • En innføring i metodikk for mer lønnsom og bærekraftig drift hele året.

    Morgendagens reiseliv må ha et vinn-vinnperspektiv, med positiv verdi for både næringsaktørene, de besøkende, lokalsamfunnene, innbyggerne og kloden. På dette kurset vil vi ta i bruk en metodikk hvor vi systematisk jobber frem ulike optimaliseringstiltak gjennom å kombinere markedsinnsikt, målgruppeorientert konseptutvikling og lønnsomhetsanalyser. Resultatet blir et praktisk og strategisk arbeidsverktøy for økt lønnsomhet og mer bærekraftig drift gjennom hele året.


    Vi oppfordrer deltagere til å bidra aktivt i læringsarbeidet, og relatere til egne eksempler og erfaringer fra arbeidslivet til felles diskusjon. Hjertelig velkommen på kurs!


Vi vet at reiselivsnæringen er en av de viktigste næringene i Norge, som bidrar massivt til sysselsetting, verdiskaping, regional utvikling og overrislingseffekt både lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt hvert år. I tida som ligger foran oss skal reiselivet utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Dette bygger på FNs bærekraftsmål og er videre forankret iblant annet Nasjonal Reiselivsstrategi, samt regionale og lokale reiselivsstrategier. I både drift- og utviklingsarbeid skal vi i større grad enn tidligere implementere miljømessige, sosiale og økonomiske vurderinger i valgene vi gjør.

Dersom vi skal fortsette å være konkurransedyktige i framtiden, er det viktig å ha et bevisst forhold til sin egen rolle i omstillingen og tenke nøye gjennom hva man selv kan gjøre for å bidra til en konstruktiv og positiv utvikling. Så hvordan kan egentlig du, din bedrift eller din destinasjon bidra til å omsette målene til praksis?

I kurset gjennomgås sentrale begreper, verktøy og strategidokumenter og gir et tydeligere innblikk i hvordan alt henger sammen. Vi vil gjøre opp status for din

bedrift eller destinasjon ut fra Visit Norways 10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv, og tenke konkrete tiltak for veien videre

Påmelding til kurset er nå lukket

Share by: